دمپسی: با چالشی 10 ساله در سوریه مواجهیم/دموکراسی‌سازی به زمان نیاز دارد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای در خصوص رخدادهای خاورمیانه و همچنین مسائل مربوط به سربازان آمریکایی صحبت کرد.

 ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان به سوالاتی در خصوص تحولات اخیر در مصر، جنگ داخلی در سوریه و وضعیت افغانستان پاسخ داد.

ژنرال دمپسی که طی دوران حرفه‌ای خود در خاورمیانه خدمت کرده، مصر را یک کشور بزرگ و سنگ بنای منطقه خواند.

وی تاکید کرد: مصر یک تاریخ و فرهنگ فوق‌العاده دارد و جهان نیاز دارد که مصر با ثبات باشد. آنچه که مصری‌ها در خصوص دولت خود می‌خواهند این است که خود درباره دولت کشورشان تصمیم بگیرند و من صادقانه این مساله را می‌گویم.

ژنرال دمپسی خاطرنشان ساخت: من به عنوان یک دانشجوی این نقطه از جهان و به عنوان کسی که اغلب مدت زمان 10 سال گذشته را در منطقه زندگی کرده، می‌گویم که آنچه که ما شاهد آن هستیم این حقیقت است که دموکراسی برای تثبیت احتیاج به زمان دارد.

سوریه

وی در خصوص تحولات سوریه اظهار داشت که آمریکا صدها میلیون دلار را به مساله سوریه اختصاص داده است و از نزدیک با شرکای خود در منطقه همکاری دارد.

ژنرال دمپسی گفت که وی تلاش می‌کند تا در خصوص وضعیت سوریه تصویر کلی را ببیند.

وی در توضیح این گفته خود گفت: این مساله، مساله‌ای از که از بیروت تا دمشق و بغداد کشیده شده و در حقیقت در شش ماه گذشته سطح خشونتی که هم در لبنان و هم در بغداد شاهد بودیم به طرزی هشداردهنده بالا بود.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: رخدادهای سوریه بازتاب یک مساله منطقه‌ای و این رخدادها در بهترین حالت مربوط به یک رقابت و در بدترین حالت مربوط به یک جنگ میان فرقه‌های شیعه و سنی اسلام است و این جنگ تا حدودی از سوی افراطگرایان دو طرف که در یک طرف القاعده و در طرف دیگر حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های شیعه است، تصاحب شده است.

وی افزود: مساله به این سادگی نیست که جنگ در سوریه را با بکارگیری یک قابلیت خاص آمریکا متوقف کنیم و این مساله برای حل شدن 10 سال زمان می‌برد و در صورتی که ما ‌آن را یک مساله منطقه‌ای برای مدت 10 سال تلقی نکنیم، ممکن است دچار برخی اشتباهات شویم.

مارتین دمپسی گفت که در خصوص اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تا چه زمان در سوریه در قدرت باقی خواهد ماند، پیش‌بینی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: من عنوان می‌کنم که دلایل اساسی جنگ سوریه همانطور که آنها را توضیح دادم مدت 10 سال باقی خواهد ماند.

افغانستان

ژنرال دمپسی در خصوص کشور افغانستان نیز گفت: نیروهای امنیتی ایساف در افغانستان 18 ماه دیگر زمان دارند تا نیروهای امنیتی افغانستان را به نقطه‌ای که بتوانند یک چارچوب امنیتی باثبات را حفظ کنند، برسانند.

وی خاطرنشان ساخت: گمان می‌کنم که ما نیروهای امنیتی افغانستان را به نقطه‌ای خواهیم رساند که آنها خواهند توانست به طور کلی امنیت را در سراسر کشور تامین کنند اما موارد پراکنده خشونت نیز وجود خواهد داشت.

وی افزود: مساله این است که من در حال حاضر نمی‌توانم درباره دیگر فاکتورهای حکمرانی در افغانستان چه این فاکتورها اقتصادی و چه سیاسی باشد، با خوش‌بینی حرف بزنم. آنها باید گام به گام پیش بیایند و ما در آینده این مساله را خواهیم فهمید زیرا اوایل سال 2014 انتخابات برگزار خواهد شد.

ژنرال دمپسی در پاسخ به اینکه‌ آیا وارد کردن دشمنانی نظیر طالبان به فرآیند صلح افغانستان دشوار خواهد بود، به یک مثال درباره جنگ ویتنام اشاره کرد.

وی گفت: فکر کردن درباره خساراتی که ما متحمل شده‌ایم، همواره دشوار است و این مساله که ما در مقطعی بتوانیم با طالبان مصالحه کنیم نیز دشوار است اما من به این حقیقت آگاهی دارم که همه جنگ‌ها با سطحی از آشتی سیاسی به پایان خواهند رسید.

ژنرال دمپسی به بیان خاطره‌ای درباره اینکه همتای ویتنامی خود چند روز پیش به وی برای صرف شام ملحق شده پرداخت.

وی گفت: ما در خارج از ساختمان پرچم آنها را در کنار پرچم خودمان برافراشته بودیم. من تقریبا از این مساله ناراحت بودم زیرا من در جریان جنگ ویتنام به وست پوینت رفتم تا در ویتنام بجنگم و چند سال بعد اکنون ما در این نقطه قرار داریم و آنها به دنبال آن هستند که شریکان نزدیکتری به ما باشند.

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که در میان طالبان کسانی هستند که آشتی‌پذیر باشند و بدون تردید کسانی نیز هستند که این گونه نیستند. زمانی که ما بتوانیم با دقت کافی به سراغ آنها برویم من دیگر نگران نخواهم بود که فداکاری‌های ما از بین برود.

ژنرال دمپسی در خصوص مسائل پیش روی سربازان ‌آمریکایی گفت: مردم ‌آمریکا در یک دهه گذشته در قدرشناسی از ایفای نقش ارتش‌شان برای کشورشان فوق‌العاده عمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: پس از هر جنگی یک دوره زمانی وجود دارد که در آن ملت در خصوص اینکه درباره کهنه‌کاران آن جنگ چه فکری بکنند، تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: اکنون زمان آن است که درباره وجهه‌ای که زنان و مردان مبارز این کشور شایسته آن هستند فکر کنیم.

وی گفت: اگر من یک نگرانی داشته باشم آن این است که این نسل از کهنه‌کاران را به عنوان قربانی بنگرند، زیرا مسائل زیادی درباره آنها بروز پیدا کرده است که از جمله آنها سندرم استرس، افزایش سطح خودکشی، افزایش سطح طلاق و جرایم جنسی هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین من نمی‌خواهم که این نسل از زنان و مردان جوان مبارز را به عنوان قربانی بنگرند. این جنگ برای بسیاری از کهنه‌کاران یک منبع قدرت نیز بوده است.

همچنین ژنرال مارتین دمپسی در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت که یک ارتش کاملا داوطلب برای آمریکا یک موفقیت بوده است، اما جامعه و اعضای ارتش باید تضمین کنند که میان آنها یک تفاهم مشترک وجود دارد.

ژنرال دمپسی یک نیروی نظامی که کاملا متشکل از نیروهای داوطلب باشد را یکی از بهترین دستاوردهای آمریکا دانست.

وی نوشت: ارتش آمریکا به قدری خوب است که بسیاری از آمریکایی‌ها آن را بدیهی می‌دانند. اما جنگ در یک دهه گذشته در روابط میان جامعه و ارتش ما تاثیرگذار بوده است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که نوعی جدایی میان ما گسترش پیدا کند. در حالی که نیروی کاملا داوطلب ما وارد پنجمین دهه عمر خود می‌شود، غیرنظامیان و ارتش باید درک مشترک لازم برای روابط سالم میان خود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد که ملت باید درباره روابط میان نظامیان و غیرنظامیان و همین طور روابط ملت با نیروهای نظامی خود بحث کند.

وی افزود: ما به عنوان یک ملت یاد گرفته‌ایم که مبارز را از جنگ جدا کنیم اما ما همچنان باید درباره اینکه چطور مبارز را با شهروندان ارتباط دهیم، درس یاد بگیریم. از زمان پایان خدمت سربازی اجباری در ماه ژوئیه 1973 در آمریکا همه کسانی که وارد ارتش آمریکا می‌شوند داوطلب بوده‌اند.

ژنرال دمپسی از شهروندان آمریکا خواست تا با آن دسته از شهروندان که در نیروی کاملا داوطلب خدمت می‌کنند، گفتگو داشته باشد. وی افزود: ما به عنوان شهروند باید به صدای کهنه‌ سربازان خود گوش دهیم.






July 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی